Terwijl in Nederland de filedruk afneemt, loopt het verkeer in België juist vaker vast. Het land is nu al wereldkampioen files.

Dat schrijft Het Financieele Dagblad.

Deskundigen verwachten dat de ellende alleen maar zal toenemen: “Er is geen enkele indicatie dat er iets in ons land zal veranderen dat het compleet vastlopen over vijftien jaar kan voorkomen”, zegt de secretaris-generaal van een Vlaamse transportclub.

De files kosten België zelf naar schatting zo’n 8 miljard euro per jaar. Dat is pakweg vier keer zo veel als de schade die Nederland lijdt door files op de snelwegen.

 

Tientallen miljoenen schade

Nederlandse transporteurs lijden jaarlijks tientallen miljoenen schade door de vertragingen. Een truck die een uur stilstaat kost een vervoerder tientallen euro's per uur.

Ondernemers proberen de files te omzeilen door 's nachts op de weg te gaan, maar dat is lang niet altijd mogelijk als ophaal- en bezorgtijden niet aansluiten op de wensen van opdrachtgevers.

Geen ruimtelijke ordering en veel bureaucratie

Het fileprobleem lijkt in België nauwelijks oplosbaar. Centrale ruimtelijke ordening ontbreekt. Mede hierdoor ontbreekt simpelweg de ruimte om snelwegen te verbreden of nieuwe wegen aan te leggen. Bureaucratie - België kent met naast zijn landelijke regering ook regionale regeringen - is een ander obstakel voor daadkracht.
Nog een factor is de liefde van de Belg voor het wonen op het platteland. Dat brengt een omvangrijk woon-werkverkeer.

De kosten van het rijden door België nemen binnenkort alleen maar toe. Vanaf 2016 gaat het land, net als Duitsland nu, tol vragen aan het vrachtverkeer. De tarieven zijn nog onbekend, maar Transport en Logistiek Nederland verwacht zo'n 36 à 40 miljoen euro extra kosten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl